lørdag 14. desember 2013

På jakt etter stein

Nok å ta av.
Når man er heldig nok til å ha en gullgruve i nærheten så må man jo benytte anledningen til å finne noen steiner til akvariet. Jeg har planer om å lage en forhøyning på 1/3 av akvariet, hvor jeg bruker steiner til å gjerde inn litt substrat. Jeg har hentet stein her før til mitt lille 55 liters akvarium, men nå skal 240-literen innredes. Så hva skal man tenke på når det gjelder stein?

  • Ikke legg stein direkte på glass, eller slik at den kan velte mot glasset. Bruk substrat mellom steinen og glassgulvet.
  • Når du henter stein ute i naturen så vær klar over at den kan påvirke vannverdiene dine.  Unngå stein med kalk og kråkesølv. Kalkholdige steiner vil påvirke PH. Du kan bruke eddik for å se om det bruser. Kalk vil bruse når det utsettes for eddik.
  • Jeg foretrekker å vaske, skrubbe og koke steinene. Vet mange som kun skurer og vasker – og har suksess med det. Men det er fort gjort å koke de for sikkerhetsskyld.
  • Ha en plan og se for deg hvordan du vil ha det, da er det både vanskeligere og lettere å finne riktig stein.
Nå har jeg vært ute og plukket de steinene jeg trenger. De blir vasket og kokt, selv om mange velger å la være å koke under et veldig godt argument, om at ingen koker stein i naturen ellers. Jeg har valgt å koke steinene for å være på den sikre siden.  Har funnet ut at jeg blir mer og mer tilhenger av naturstein og planter fremfor, skip, dykkere, svampe bob, slott o.l. kunstige pynteobjekter som ikke finnes naturlig under vann. Selvsagt skal jeg legge ut flere bilder av prosessen underveis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar