lørdag 23. februar 2013

Mitt første møte med Blå/Grønn Alger - BGA

Jeg oppdaget et "teppe" på et av plantene for en stund tilbake. Og også i sanden kunne jeg dra av et mørkt lag som lukter som jord. Etter litt sjekking på google fant jeg ut at dette var blågrønne alger også kjent som BGA.

Behandlingen av den var det noen forskjellige råd på fra kjemikalier, til planter og pakke inn akvariet i 4-5 dager med en søppelsekk og skru av lyset. BGA oppstår etter det jeg kan forstå hvor det er mye lys, for lite planter og for stille vann. Eller da i en kombinasjon av disse. Eller så er det veldig usikkert på nøyaktig hvorfor de oppstår. Og selv "gode" akvarier kan få dette problemet.

Men det må løses, for de formerer seg fort. Dette er spennende nok ikke alger, men bakterier. Og de dør ved mangel på lys, derfor anbefalt at man taper igjen akvariet med søppelsekker og skrur av lyset i 4-5 dager.

Jeg pakket inn akvariet på mandag kveld og åpnet det på lørdag kveld. Resultatet var utrolig positivt. Dette er det reneste akvariet jeg har sett. Ikke et spor etter en eneste alge. Fisken har det fint også.

Man blir rådet til å ikke fore de. Men det har jeg gjort. Ikke like mye som jeg har til vanlig, men litt annenhver dag.

Planter
Jeg fant noen planter man kan kjøpe som har en positiv effekt på nettopp blågrønne alger, men jeg har ikke funnet noen som er lovlige i Norge ennå. Så det sporet ble jo litt villspor. Men planter og alger bruker den samme næringen, så flere planter i seg selv kan være lurt.

BGA må behandles. Personlig er jeg ikke fan av kjemikalier så det ble mørkelegging og det fungerte som en drøm. Jeg har også justert litt på pumpa og forhåpentligvis fått litt bedre sirkulasjon.

Fremgangsmåte
Jeg byttet 1/5 del av vannet først.
Så ga jeg fiskene litt mat og tapet igjen alt glasset med søppesekker slik at ikke noe lys kom inn.
Jeg tettet ikke hullene i lokket, da jeg vil at det skal komme litt luft inn. Men jeg vet ikke om det har noe å si. Det passet jo bra at jeg kom til å være mye borte og at det har vært overskyet vær også. Så det har ikke vært noe ekstra lys i rommet heller.
Nå fjernet jeg plasten etter 5 dager og skal bytte 1/5 av vannet i morgen også.

Annonse:
Er du interessert i søkemotoroptimalisering?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar